محوطه تاریخی زندان سلیمان - آذربایجان‌غربی♥

یازار : آيشن ائل قيزي

+0 به یه ن
كوه زندان سلیمان یا دیو سلیمان، كوه مخروطی شكل درون تهی است كه در 3 كیلومتری غرب محوطه باستانی تخت سلیمان در نزدیكی شهرستان تكاب در استان آذربایجان غربی قرار دارد.

كوه زندان سلیمان، كوهی مخروطی شكل و درون تهی است
محوطه تاریخی زندان سلیمان - تكاب - آذربایجان‌غربی

این كوه مخروطی هزاران سال پیش بر اثر وقوع آتش‌فشان بوجود آمده است و ساكنین منطقه تخت سلیمان تكاب این كوه زیبا و شگفت انگیز را زندان سلیمان یا زندان دیو می‌نامند و بر این باورند كه حضرت سلیمان دیوهایی را كه از فرمانش سرپیچی می‌كردند در این كوه زندانی می‌كرد.
این كوه پدیده‌ای بسیار جالبی است كه حاصل میلیون‌ها سال فعالیت چشمه‌جوشان آرتزینی می‌باشد. منشاء آن نیز آبهای زیرزمینی بوده است.
طریقه بوجود آمدن این كوه عظیم به این صورت است كه چشمه در ابتدا دریاچه‌ای در اطراف خود بوجود می آورد و آهك و املاح معدنی دیگر در اطراف دریاچه رسوب می كند و آب از اطراف آن سرازیر می شود و مجددا رسوب می‌دهد و این سیر سالیان سال ادامه می یابد تا اینكه چشمه‌ اولیه به صورت یك كوه مخروطی درمی‌آید.
پس از بوجود آمدن این كوه دهانه چشمه به دلایلی مسدود شده و آب درون كوه به مرور فرو می نشیند و كوه به شكل امروزی خود درمی‌آید.
در اطراف این كوه چشمه‌های متعدد آب گرم هنوز در حال فعالیت هستند و بطور كلی این ناحیه از نظر زمین شناسی بسیار پیچیده و خاص است. در طول تاریخ اقوام مختلفی نظیر ماناها (در هزاره اول قبل از میلاد مسیح) در دامنه‌ این كوه ساكن بوده‌اند.